Vår uppförandekod, Code of Conduct

Scandinavian Biopharmas uppförandekod återspeglar vårt fokus på och strävan efter högsta etiska standard. Vi måste leva upp till våra riktlinjer både som enskilda individer, tillsammans på arbetsplatsen och globalt.

Scandinavian Biopharma uppfyller gällande lagstiftning och förbinder sig att följa alla gällande arbetarskyddslagar och föreskrifter. Det är viktigt för oss att bedriva vår verksamhet så att den främjar en hållbar utveckling. För Scandinavian Biopharma är mänskliga rättigheter en viktig aspekt av vårt hållbarhetsarbete.

För vem gäller uppförandekoden?

Koden gäller för Scandinavian Biopharma Holding AB inklusive dotterbolag.

Scandinavian Biopharmas medarbetare

Uppförandekoden gäller för alla medarbetare. Det vill säga hel- och deltidsanställda, tillfälligt anställda, konsulter, chefer och Scandinavian Biopharmas styrelse. Alla medarbetare har ett ansvar att hålla sig uppdaterade om de regler och policies som är relevanta för deras arbete. Vår kod kan också användas som grund för att tydliggöra våra förväntningar för affärspartners, konsulter och tredje part.

Scandinavian Biopharmas leverantörer

Det är av största vikt att de varor och tjänster som framställs, hanteras, tillhandahålls är producerade under hållbara, etiska och ansvarsfulla förhållanden. Därför ställer vi höga krav på alla vi samarbetar med och förväntar oss att tredje part både följer principerna i denna uppförandekod och vidareförmedlar kraven nedströms i leverantörsledet. För att tydliggöra förväntningar på våra samarbetspartners har företaget en Uppförandekod för leverantörer. 

Genom vår uppförandekod för leverantörer ställer vi krav på leverantörsledet och övriga affärspartners gentemot mänskliga rättigheter. Vi förväntar oss att våra leverantörer respekterar uppförandekoden och att de gör sitt yttersta för att uppnå kraven inom den egna organisationen och att de vidareförmedlar villkoren i sin leverantörskedja. Varor och tjänster som levereras till Scandinavian Biopharma Distribution ska vara framställda under förhållanden som är förenliga med:

  • FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (1948)

  • ILO:s åtta kärnkonventioner nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 och 182

  • FN:s barnkonvention, artikel 32

  • det arbetarskydd och den arbetsmiljölagstiftning som gäller i tillverkningslandet

  • den arbetsrätt, inklusive lagstiftning om minimilön, och det socialförsäkringsskydd som gäller i tillverkningslandet.

  • den miljöskyddslagstiftning som gäller i tillverkningslandet

  • FN:s deklaration mot korruption

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (1948)

Leverantören ska stödja och respektera mänskliga rättigheter
Leverantörer har ett ansvar för att respektera och främja de mänskliga rättigheterna både inom den egna verksamheten och i leverantörskedjan. Leverantören ska försäkra sig om att den inte medverkar, direkt eller indirekt, till kränkningar av mänskliga rättigheter. Detta inkluderar även då leverantören underlåter att ställa frågor om kränkningar av de mänskliga rättigheterna eller drar nytta av kränkningar som begås av någon annan. Leverantören ska ha rutiner för att utvärdera risken för att de genom sin verksamhet medverkar till kränkningar av de mänskliga rättigheterna.

Internationella Arbetsorganisationens (ILO) åtta kärnkonventioner om grundläggande principer och rättigheter i arbetslivet och FN:s barnkonvention

Ingen förekomst av barnarbete (ILO 138 och 182, FN:s barnkonvention artikel 32)
Med barnarbete avses all ekonomisk aktivitet som utförs av en person i skolpliktig ålder eller yngre. Ingen arbetstagare får vara under 15 år (eller 14 år om den nationella lagstiftningen tillåter detta), eller yngre än minimiåldern för arbete, om denna ålder överstiger 15 år. Ungdomar mellan 15 och 18 år får arbeta med icke-farliga arbetsmoment, under förutsättning att de uppnått legal ålder för att arbeta samt har fullgjort nationell skolplikt. Om barnarbete upptäcks ska leverantören agera utifrån barnets bästa samt hitta lämpliga lösningar i samråd med barnet och barnets familj.

Ingen förekomst av tvångsarbete (ILO 29 och 105)
Med tvångsarbete avses arbete eller tjänster som utförs genom hot om straff eller liknande och som inte utförs på frivillig basis. Tvångsarbete, inklusive slavarbete, kontraktsarbete eller ofrivilligt fängelsearbete ska inte förekomma. Allt arbete ska vara frivilligt, och arbetstagaren ska ha rätt att sluta sitt arbete efter en rimlig uppsägningstid.

Ingen förekomst av diskriminering och trakasserier (ILO 100 och 111)
Med diskriminering avses åtskillnad av arbetstagare som inte grundar sig på meriter eller kvaliteter, utan innebär särbehandling på osakliga grunder. Leverantören ska verka för mångfald och lika möjligheter i verksamheten. Diskriminering på grundval av etnisk tillhörighet, kön, civilstånd, graviditet, religion, socialt eller etniskt ursprung, nationalitet, funktionsnedsättning, politiska åsikter, fackligt engagemang eller sexuell orientering får inte förekomma. Med trakasserier avses när arbetstagare utsätts för hård eller omänsklig behandling, däribland sexuella trakasserier eller någon form av psykisk eller fysisk bestraffning. Det får inte förekomma trakasserier i verksamheten.

Föreningsfrihet och kollektiva förhandlingar (ILO 87 och 98)
Med diskriminering avses åtskillnad av arbetstagare som inte grundar sig på meriter eller kvaliteter, utan innebär särbehandling på osakliga grunder. Leverantören ska verka för mångfald och lika möjligheter i verksamheten. Diskriminering på grundval av etnisk tillhörighet, kön, civilstånd, graviditet, religion, socialt eller etniskt ursprung, nationalitet, funktionsnedsättning, politiska åsikter, fackligt engagemang eller sexuell orientering får inte förekomma. Med trakasserier avses när arbetstagare utsätts för hård eller omänsklig behandling, däribland sexuella trakasserier eller någon form av psykisk eller fysisk bestraffning. Det får inte förekomma trakasserier i verksamheten.

Lagstiftning

Leverantören måste minst uppfylla lokala lagar och föreskrifter i de länder där de bedriver sin verksamhet.

Löner och arbetstider
Lön ska betalas direkt till arbetstagaren på överenskommen tid och till fullo. Leverantören ska verka för att levnadslöner betalas till de anställda, och får i inget fall betala mindre än den nationellt/lokalt lagstadgade minimilönen. Övertidsersättning ska betalas ut och tydligt specificeras i lönebeskedet. Arbetstagarna ska ha minst en vilodag i veckan. Veckoarbetstiden får inte överstiga de lagliga gränserna eller 60 timmar i veckan, inklusive övertid. Ledighet, inklusive semester, helgdagar, sjukledighet och föräldraledighet ska ersättas i enlighet med nationell lagstiftning.

Arbetsmiljön ska vara säker och hygienisk (ILO 155 och 170)
Med säker och hygienisk arbetsmiljö avses att arbetstagaren skall, då den befinner sig på en plats som arbetsgivaren har direkt eller indirekt kontroll över, garanteras att vara fri från eller skyddas mot förhållanden som kan utgöra en fara för arbetstagarens fysiska och/eller psykiska hälsa. Arbetstagaren som arbetar i leverantörens verksamhet ska erbjudas en säker och hälsosam arbetsmiljö där förebyggande åtgärder, som minimerar skador och hälsorisker ska vidtas.

Anställda ska få utbildning om de eventuella hälsorisker som arbetet kan medföra, inklusive brandsäkerhet, farliga arbetsmoment och första hjälpen. Arbetsgivaren ska, så långt det är möjligt, tillhandahålla relevant skyddsutrustning och se till att information om hälsa och säkerhet finns lättillgänglig på arbetsplatsen.

Nödutgångar ska vara tydligt markerade och upplysta och får inte vara blockerade. Utrymningsövningar och testning av brandlarm ska genomföras regelbundet.

Miljö

Leverantörer ska bedriva sin verksamhet med hänsyn till miljön och följa lokal och nationell miljölagstiftning. Genom att ha rutiner för att identifiera, mäta och följa upp sin miljöpåverkan ska leverantören arbeta med att ständigt förbättra sin miljöprestanda och minimera resursförbrukning och utsläpp. Leverantören ska sträva mot ett livscykelperspektiv avseende miljöpåverkan från produkter och tjänster, och ska ställa miljökrav på underleverantörer.

FN:s deklaration mot korruption

Leverantören ska inte direkt eller indirekt erbjuda eller ge otillbörlig betalning eller annan ersättning till någon person eller organisation i syfte att erhålla, behålla eller styra affärer eller få annan otillbörlig fördel inom ramen för sin verksamhet. Leverantören ska inte direkt eller indirekt begära eller acceptera någon form av otillbörlig betalning eller annan ersättning från tredje part som kan påverka objektiviteten vid affärsbeslut.

Efterlevnad

Öppenhet i leverantörskedjan krävs för att kunna garantera att uppförandekoden efterlevs. Leverantören är skyldig att på begäran från Scandinavian Biopharma Distribution redovisa hur dessa krav efterlevs. Leverantören är skyldig att låta Scandinavian Biopharma Distribution utföra inspektioner på plats hos leverantören för att säkerställa att kraven uppfylls.

För att kunna följa upp detta ska Scandinavian Biopharma Distribution ha rätten att begära in dokumentation gällande de sociala och miljömässiga kraven, och kontrollera implementeringen av dessa.

Ansvar

Ytterst ansvarig för efterlevnad av vår uppförandekod är Scandinavian Biopharmas VD. VD driver, tillsammans med ledningsgruppen, hållbarhetsarbetet gällande uppförandekod, mänskliga rättigheter, affärsetik, miljöarbete, arbetsmiljö samt säkerhetsfrågor.

Rapportera överträdelser

Misstankar om brott mot uppförandekoden kan rapporteras till VD. VD ska ta upp misstanken på nästkommande ledningsgruppsmöte för vidare utredning.